Wednesday, 29 June 2011

sdey kembali...:((

sdey sgt bler terbace 1 blog kpd blogger ni...
sdey sgt...ak yg bce ni smpi nk mnitis airmte..
sgle ksedihan dy,dy curahkn kt blog dy..
mncritakn tntg si dia yg tersyg tlh per mnghadap Illahi..
di yg bergelar Tunang...
lau kowng nk bace..bkk la blog ni..
"Cerita Deritaku, Rindu"

UnTuk KaMoOo SYG.....

"......Andai saya bernafas lagi ..untuk menatap wajah awak... andai saya bernafas lagi... untuk mencurah bahagia pada awak... andai saya bernafas lagi... untuk meraikan kejayaan awak... andai saya bernafas lagi.... untuk melihat senyuman awak... terus.. sepanjang hayat... selama mana saya diberi pinjaman nafas ini... sayang... hanya satu impian saya.. yang menjadi tekad dalam hidup ini... yang saya cuba merealisasikannya... sayang.... andai saya bernafas lagi... hanyalah .. kerana ingin meletakkan noktah.. pada coretan derita yang awak lalui.... hanya tekad saya... untuk menjadi... perenggan coretan yang baru untuk awak luahkan... perenggan yang menceritakan keindahan... kebahagiaan... hari-hari yang penuh senyuman..."







Salam Rindu....

Rawan
Biar berjauhan namamu daku sebutkanCukup tuk mengisi sepi tika pilu menantiBukan bintang atau suria bisa menyinar ceriaNamun kau cahaya menerangi jiwa laraBerperang dgn curiga di firasat kuAndai kau kembali merawat hati rindu

Ku bahagia pabila kau tibaKau lenyapkan rawanTak usah dikau pergiTak ingin lagiMeruntun hiba dengan sesalanKini ku akuiSegala kemaafan ku pohon kepada muAgar kau mengertiHanya cinta mu yang terbaik untuk ku

... lagu ini saya tujukan khas buat sidia yang kini disisi.. :)






ak indu dy sgt2....:((
ak ttap syg dy ktat2....


Sunday, 26 June 2011

my lovely mom...

ttbe ak ase indu sgt kt mama ak..ZAHARAH BINTI HAJI SURIF..bler ak terbace nukilan sseorang...:(
angah syg mama sgt2...xsaba nk lek jmpe ma....!!!
luv u mama.....
Orang kata aku lahir dari perut ibu..
Bila dahaga, yang susukan aku.. ibu
Bila lapar, yang suapkan aku..ibu
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ibu
Kata ibu, perkataan pertama yang aku sebut.. Bu!
Bila bangun tidur, aku cari.. ibu
Bila nangis, orang pertama yang datang ..ibu
Bila nak bermanja… aku dekati ibu
Bila nak bergesel… aku duduk sebelah ibu
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya ibu
Bila nakal, yang memarahi aku… ibu
Bila merajuk… yang memujukku cuma..ibu
Bila melakukan kesalahan… yang paling cepat
marah..ibu
Bila takut… yang tenangkan aku.. ibu
Bila nak peluk… yang aku suka peluk..ibu
Aku selalu teringatkan ..Ibu
Bila sedih, aku mesti talipon… Ibu
Bila seronok… orang pertama aku nak beritahu… Ibu
Bila bengang.. aku suka luah pada ..Ibu
Bila takut, aku selalu panggil.. “ibuuuuuuuuuuuuu! “
Bila sakit, orang paling risau adalah ..Ibu
Bila nak exam, orang palin g sibuk juga Ibu
Bila buat hal, yang marah aku dulu..Ibu
Bila ada masalah, yang paling risau.. Ibu
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. Ibu
Yang selalu masak makanan kegemaranku. . Ibu
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku, Ibu
Yang selalu berleter kat aku.. Ibu
Yang selalu puji aku.. Ibu
Yang selalu nasihat aku.. Ibu
Bila nak kahwin..
Orang pertama aku tunjuk dan rujuk… Ibu
Aku ada pasangan hidup sendiri
Bila seronok… aku cari pasanganku
Bila sedih… aku cari Ibu
Bila berjaya… aku ceritakan pada pasanganku
Bila gagal… aku ceritakan pada Ibu
Bila bahagia, aku peluk erat pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat Ibuku
Bila nak bercuti… aku bawa pasanganku
Bila sibuk… aku hantar anak ke rumah Ibu
Bila sambut valentine… Aku hadiahi bunga pada
pasanganku
Bila sambut hari ibu… aku cuma dapat ucapkan Selamat
Hari Ibu
Selalu… aku ingat pasanganku
Selalu… Ibu ingat kat aku
Bila..bila… aku akan talipon pasanganku
Entah bila.. aku nak talipon Ibu
Selalu… aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila…. aku nak belikan hadiah untuk Ibuku
Renungkan:
Dulu Ibu kata: “Kalau kamu sudah habis belajar dan
berkerja… bolehkah kamu kirim wang untuk Ibu? Ibu
bukan nak banyak… lima puluh ringgit sebulan pun
cukuplah”.
Berderai air mata. Hari ini kalau Ibu mahu lima ratus
sebulan pun aku mampu. Aku boleh kirimkan. Tapi Ibu
sudah tiada.
ingatlah pengorbanan ibuuuuu….maaflah kerana saya tidak tahu siapa empunya yang menciptakan sajak yang menyentuh hati ini, saya copy dari grup penawarku menarik rasa insaf terutama sekali bila mengenangkan diri ini berjauhan dengan emak dan ayah yang sudah bergelar warga emas, kalau boleh mahu bersama mereka setiap saat tetapi apakan daya keadaan yang tidak mengizinkan aku berbuat demikian. Doaku semoga mereka di panjangkan umur dan di limpahi rahmat dan kasih sayang Allah……

Wednesday, 22 June 2011

jalan2 bersama yg tersyg...:)

sabtu yg lpas,,ak ngn dak2 uma ak gi desaru..lau nk di ikutkn.10mnit je dr uma ktowng..first time ktowng kua jln2 dgn ahli uma yg ckup..9 owng...:) lau sblm ni kua,msti xpng ckup...hepi sgt mse tu...ni gmbar yg sempat ak msukkn tok kowng tgok....^_^







hheheheh ni je yg sempat ak msuk kn..:)







wei korang...bce ni jp....

 Mungkin Tuhan sengaja mahu kita berjumpa dengan orang yang salah sebelum menemui insan yang betul supaya apabila kita akhirnya menemui insan yang betul, kita akan tahu bagaimana untuk bersyukur dengan nikmat pemberian dan hikmah di sebalik pemberian tersebut. Apabila salah satu pintu kebahagiaan tertutup, yang lain akan terbuka tapi lazimnya kita akan memandang pintu yang telah tertutup itu terlalu lama hinggakan kita tidak nampak pintu yang telahpun dibukakan untuk kita.  Dari sini kita dapat mempelajari banyak sangat perkara...Hargai la seseoarang yang ade di depan mate kite selagi dia m sih ade..


Kawan yang paling baik ialah seseorang yang anda boleh duduk di dalam buaian dan berbuai bersama tanpa berkata apa-apa pun dan kemudian berjalan pulang dengan perasaan bahawa itulah perbualan yang paling hebat yang pernah dialami.Memang benar yang kita tidak akan tahu apa yang telah kita punyai sehinggalah kita kehilangannya dan juga benar bahawa kita tidak tahu apa yang kita rindukan sehinggalah 'ia' datang. 

mood rajin.. ^_^

arini mood rajin ak dtg kmbli..heheh..:) pas bis je klas,ak tros lek uma..ngan bju krung yg ak xtkar,ak tros kmas blik yg da 5ari xbersapu,,hahah..pmlas kn ak..byase la.mood ni nk kne tggu dtg,bru la sume keje mnjd...so skng ni mood rjin ak melimpah ruah...pas kmas blik,ak kmas ruang tamu..pas settle ruang tamu,ak kmas pti ais yg da cm blik stor,,dipenuhi brng2..so ak pn mulekn proses mmbuang yg agk2 xkai..hahaha..maap ye kwn2 lau ak trbuang brang2 kowang..:) terlebey rjin lak...akhitnye.....settle gak keje2 mngemas ak...then2msok blik..ape ag..on9 la ak..ttbe trdga lak bunyi2 yg byase ak dgar..prot ak berbunyi la wei...:) ak LAPAR!!!!hahaha...pe ag....mam Cloud9 wat als prot..jd la kn....
mk nenek ida lak sbok bersiap bgai mk datin tok wat sesi penggambran tok iklan tok subjek ETR...:) pink ko rini ida...hihihihi
ag td 3 heai bju dy da try..last2 dy plih bju wrne pink...gud luck k tok pnggambran iklan ko t.....^_^

Monday, 20 June 2011

KehiDuPAN.....

knape mslh xpnh lari dr lumrah khdupan???lau la ade prmintaan yg len dminta n dtnaikn,ak nk mnx 1 jer..ak xnk pape mslh yg mlnde dlm idup ni..ak da pnat n ltey sgt tok berhdpan ngn mcm2 mslh yg dtg bertimpa dlm idup ak..nape msti de mslh dlm idup???kdang2 ak dok sowng2 n terpk bnde ni..npe la idup ni msti de mslh??kte owng2,idup kt dunia ni xsah lau xde mslh..tol ke?erm len owng,len pndpat nye kn..
lau ley,ak nk khdupan yg bhgia n hepi..bkn nye ak mnusia yg xreti bersyuko or time seadenye ngn ape je yg ditetapkn,,tp lau ley,ak nk elakkn ngn usme mlsh yg mndtg..ak penat!!!!penat sgt nk hadpi sume ni...sume owng berhak gembira,,,n ak gak berhak tok sume tu...:'(
tp pape pn ak brsyuko sgt2 bab ak ade mmbe2 yg ley wat ak msih tersunym ade kale ak cdey,,owng len mgkn xkn nmpk mslh n sdey yg ak nga tnggung....tp ade nye diowng da ckup tok ak hepi n lupe ngn sgle mslh n bf yg sntiase ade tok dgar mslh ak,,,ak bersyuko sgt ak msih de diowng tok berkongsi sgle mslh ak,,:'( thanks to all coz jd pndgar yg sntiase tok ak.....
thanks coz sntiase tok ak...
luv u my girl2 frens n my boy fren...:)
luv u all damn much!!!!!




Sunday, 12 June 2011

CINTA sejati tidak akn dtg bergolek....

Cinta Sejati Tidak Akan Datang Bergolek...


Betul tu dan saya tidak punyai sebab untuk menipu awak. Awak sebenarnya berhak mendapat mana-mana lelaki yang awak inginkan sepertimana wanita-wanita memperolehinya. Ya, siapa sahaja lelaki di dunia ini, awak berhak untuk menjadi teman wanita atau isterinya! Namun, dengan satu syarat iaituawak perlu mencari cinta sejati tersebut.

Mencari teman lelaki untuk dijadikan suami merupakan satu pengembaraan yang sangat mencabar. Ia bukanlah boleh dilakukan dengan sambil lewa tetapi perlu dilakukan dengan serius. Ramai wanita yang tersilap memilih pasangan dan akhirnya perhubungan mereka di akhiri dengan perpisahan.

Berdasarkan kajian Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), 19.23% penceraian berlaku keranatiada persefahaman! Menarik bukan, fakta telah menjelaskan segala-galanya bahawa ramai wanita Malaysia tersilap mencari teman hidup mereka yang akhirnya tiada persefahaman lagi.

Fakta yang awak perlu tahu...


Baiklah saya akan dedahkan beberapa fakta yang akan buat awak terkejut. Kita mulakan sekarang...

  • Kejayaan sesuatu percintaan hingga ke jinjang pelamin adalah faktor kekuatan mental dan bukannya fizikal.
  • Awak tidak perlu bazirkan emosi awak kepada seseorang lelaki sehingga awak tahu dialah lelaki ideal bakal suami awak.
  • Di dalam dunia sekarang lebih ramai wanita yang tidak berkahwin berbanding lelaki!
  • Untuk berjaya di dalam percintaan, wanita perlu mengetahui kekuatan dirinya dan menggunakannya untuk memikat lelaki.
  • Lelaki ideal awak adalah satu dalam seratus ataupun mungkin satu dalam seribu! Jadi, awak perlu bertemu dengan banyak lelaki sehingga awak benar-benar menjumpai lelaki idaman awak.
  • Saiz badan dan fesyen pakaian awak tidak menarik perhatian lelaki tetapi sebaliknya bagaimana awak mengetengahkan penampilan diri dan pakaian awak. Itulah yang menarik perhatian lelaki.
  • Jangan bercinta dengan lelaki kerana awak rasa bersimpati dengannya!!!
  • Minda awak adalah aset yang terbaik.

Semua fakta di atas adalah fakta yang sangat tepat. Ketahui kenapa dan belajar bagaimana untuk berhenti daripada menunggu sang putera raja datang mengetuk pintu rumah awak! Letakkan diri awak di atas kerusi pemandu, cari putera idaman awak dan berbahagialah...



wahai sahabatku....

Tahu kah Sahabat-sahabat, kesenangan demi kesenangan yang sudah, akan, dan, akan kita nikmati saat muda akan hilang begitu saja jika kita tidak dapat mempersiapkan diri untuk masa yang akan datang. Lantas, timbul pertanyaan, bagaimana memanfaatkan masa muda ini untuk masa yang akan datang ? Hemat saya, semua itu dapat kita lakukan dengan memotivasi diri kita sendiri untuk lebih banyak mengukir prestasi, untuk dapat lebih memperbaiki diri, serta berkomitmen untuk do the best dalam segala hal. Semua itu berinti pada motivasi sebagai generator pembangkit untuk menggerakan segala potensi diri yang kita miliki. Dan yakinlah bahwa kita BISA !! 
Ketika seseorang remaja penuh akan motivasi, serta mempunyai berjuta inspirasi dan segudang kreasi, insya Allah dia akan menggapai prestasi. Motivasi sendiri adalah suatu dorongan. Dorongan yang dapat menggerakan kita. Dan asal mula energi atau tenaga dari dorongan itu pun bermacam-macam.
Jika Sahabat-sahabat mengerjakan tugas retorika karena Sahabat-sahabat memang senang tampil dan berbicara di muka umum, dan tidak mengerjakan tugas mata kuliah yang lain karena tidak senang maka itulah yang dinamakan dorongan emosi ( emotional motivation ), hanya menyangkut rasa, senang atau tidak, suka atau tidak.
Lain halnya jika Sahabat sekalian membersihkan kelas hanya dihari Sahabat piket dan terpampang jelas nama Sahabat di daftar piket, atau jika Sahabat datang tepat waktu pada suatu forum karena Sahabat adalah seorang yang dituakan, seorang senior misalnya. Itu baru intelektual motivation. Kita melakukan suatu hal hanya karena kita mahasiswa lah, senior lah dan lah lah yang lain. Tapi bagus juga, setidaknya, kita tahu diri.
Ini yang paling penting, ketika kita melakukan sesuatu, belajar misalnya, bukan karena suka atau tidak, bukan karena status kita mahasiswa, namun karena sesungguhnya ada Yang Maha Melihat setiap perbuatan kita. Setiap perbuatan kita dapat kita jadikan ladang amal dengan menjadikan apa yang kita lakukan sebagai bentuk ibadah kepada Allah.
Jika kita sudah termotivasi, bagaimana cara kita untuk tetap menjaga motivasi yang kita punya ? makanlah dengan orang yang punya motivasi, minumlah dengan orang yang punya motivasi, bertemanlah dengan orang yang punya motivasi, curhatlah dengan orang yang punya motivasi, kalau perlu satu kosanlah dengan orang yang punya motivasi. Ibarat kata pepatah, jika berteman dengan tukang minyak wangi, kita akan kecipratan juga wanginya, dan jika berteman dengan pandai besi, kita akan merasakan juga panasnya.
Seperti Sahabat dan saya ketahui, untuk mempunyai motivasi mengukir prestasi di masa muda bukan lah hal yang mudah. Namun itu pun bukan pula hal yang tidak mungkin bagi kita para remaja. Terima kasih atas partisipasinya. Saya yakin, Sahabat-sahabat adalah remaja-remaja yang punya motivasi, berjuta inspirasi, segudang kreasi untuk menggapai prestasi.
Satu hal terakhir dari saya,
Hidup memerlukan pengorbanan,Pengorbanan memerlukan perjuangan,Perjuangan memerlukan ketabahan,Ketabahan memerlukan keyakinan,Keyakinan yang menentukan kejayaan,Kejayaan yang akan menentukan kebahagiaan.
Wassalamualaikum Wr.Wb

Adakah kita akn diterima bumi??

Arini ak trase nk berkongsi byk cite ngn kowng...ntah la..ttbe arini ak ase muram jer...selamat membaca dan menghayati...:)



Beberapa minggu yang lalu, seorang ustaz bertanya kepada ana, "Anta masih buat blog lagi?" . Ana pun jawab, "Ya.. masih lagi. Cerita terbaru ialah tentang Tidak Memperdulikan Halal dan Haram." Kemudian ustaz tersebut pun berkata, "Ana nak minta anta tuliskan tentang cerita ni.. mudah-mudahan ianya akan menjadi teladan kepada yang membacanya." Begini kisahnya...
Suatau malam, selepas solat Maghrib di masjid, imam mamaklumkan bahawa selepas Solat Isyak nanti akan diadakan solat jenazah. Seperti biasa, ahli jemaah akan menunggu. Namun yang menghairankan ustaz tu ialah, apabila jenazah sampai, ramai ahli jemaah yang balik... tak mahu solatkan jenazah tersebut. Maka ustaz ni dan beberapa ahli keluarga pun solatkanlah jenazah tersebut.
Apabila selesai disolatkan, ustaz ni pun hairan lagi kerana tak ada sesiapa yang nak mengangkat jenazah untuk dibawa keluar. Setelah diarahkan, barulah beberapa orang jemaah mengangkat jenazah tersebut. Jenazah tersebut dibawa keluar untuk dibawa ke kubur. Yang menghairankan lagi ialah, kubur yang digali daripada selepas maghrib tadi tak siap-siapSudah beberapa kali dikorek, tapi ada keranda pula di bawahnya. Walaupun tadi penggali kubur dah cucukkan besi. Masa terus berlalu hingga jam 10.30 malam.Walaupun liang sudah dikorek, tapi tebingnya runtuh semula... sehinggalah beberapa kali barulah boleh. Apabila sudah sedia, makaketika keranda nak diturunkan, tak muat pulak. Sedangkan tadi memang dah diukur. Kerana sudah larut malam dan kepenatan, maka keranda itu dimasukkan juga walaupun secara paksa.
Setelah siap ditimbus, Ustaz tersebut pun mulakan membaca talkin. Yang menghairan ustaz tersebut ialah, tanpa diduga buku talkin yang sedang dibaca jatuh bertaburan di atas lumpur. Maka terpaksalah ustaz tersebut kutip sata persatu. Hingga jam 11.00 malam barulah selesai.
"Ana pun tak tahulah apa yang Allah nak tunjukkan kepada ana. Selama ni ana baca Mastika tu ana rasa macam tak percaya... tapi apabila sudah berlaku di depan mata, barulah ana percaya..." kata ustaz tersebut mengakhiri ceritanya. Ana pun bertanya, " Siapa orang tu ustaz?" . Ustaz pun menjawab, "Menurut cerita yang ana dapat, simati tu ialah tauke karoake. Tak pernak campur masyarakat. Sehingga anaknya nak kahwin pun, isterinya yang pergi jumpa Jurunikah." 
Ana pun terdiam seketika. ana fikir macam manalah diri ana kelak.... macam manalah diri kita kelak... adakah kita akan diterima oleh bumi?...

Saturday, 11 June 2011

ari2 terakhir....:)

akhirnye...tiba la ari2 yg ak tgu..hihihi..:) arini ari trakhir ak praktikal kt Jabatan Usahasama UiTM ngan Madam Nurul....skng wktu pjbt ag,,tp ak still ley update blog ak ni kn..ha kowng nmpk betapa free nye ak..xde keje sakng ni..haha rmi pecturer meeting so kt ofis pn xrmai..so pe ag..ak pn 0n9 jela memanjang.....erm nk komen ckit la kn sal praktikal ni....bg ak, praktikal kt cni best sgt..lecturer2 sume best..akk2 kt ofis ni pn ok jer..friendly....
ha ag 1 mslh ak skg ni,,ak kebosanan kt uma..rmai mmbe2 ak ktuma tu lek kg msing2..so tggl la ak,ika , ida je kt uma tu..kusut xtau nk wat per...hahahha..kwn2 ku yg giler2 tu..kowng lek la cpt2..sunyi la uma tu kowng xde...cm ak sowang2 je kt uma...:( 
erm mggu dpn ak da msuk klas cm byase n blasa cm byase..rutin harian ku sbgai pelajar akn kmbali...huhuhu xsaba ase nk msk klas..blaja ngn kwn2 ak yg mengong2..hahahaha..kowng mmg bez tau..kowng la kwn yg terbek pnh ak jmpe...biha,,,fiza..dila..ida..k.wawa..k.ana..k.dyah...syg kowang!!!!!ak xkn pnh lupe ak de kwn bek cm kowng.....


LUV U ALL!!!<3



Tuesday, 7 June 2011

First day!

hahahaha rini first day ak praktikal...erm not bad...best ar gak..cume agk bsn biler time xde keje...nk on9 tkot lecturer len nmpk..hahaha..:)
keje ak wat xla ssah sgt...xlceh sgt..n td bru first time ak gune mesin fotostet...ak nk gtau kowang,,ak da pndai nk gune mesin fotostet!hahahahahahahahahahha......bler da praktikal ni,bru ak dpt ase cm ne suasana kt ofis..meriah jer kn...


bler da keje t,cm ni la keadaan ak kt ofis ak t kn..hahah...xsaba lak ase nye ak nk keje...dok je kt ofis,besakn punggung..huhu!
THE BEST EXPERIENCE!
 

Wednesday, 1 June 2011

sekian lame....

setelah sekian lme ak x update blog ni..bru skng trase nk update blog ni....hahahahah...:) peace!
actually ak nk berkongsi ngn kowng sal sem bru ak ni..ari ni ari ke 3 sem bru bermula..ak da sem 5..be a super senior!hahah
tok sem bru ni ak ngn mmbe2 ak da target xnk men2 sge da cm sem lpas..sem ni,,sbjek ak agk killer ar..bab tu xnk men2 sgt da...
sem ni sem last ak kt cni..sem dpn ak da praktikal then ak konvo..hurray.....
then ak nk amek degree...mule2 ak nk amek upsi,tok jd ckgu..tp hampeh..lecturer ak ckp,,kite kos management xlyak tok smbung dgree pendidikn..lau nk sgt,ak kne tggu pas dgree..peh lme tu..lau cm tu bler ak nk keje..nk kwen..ngee~..:)
so nk xnk ak terpkse smbung dgree under kos ak gak...wlupn ak terkilan,tp ak ttap akn cbe sdaye upya wat yg terbek.....