Thursday 29 March 2012

Jangan bersedih..sesungguhnya Allah sentiasa bersama kita...

coretan si gemok azyan



Apabila kita asyik duduk termenung memikirkan nasib diri disini..merenung jauh mereka di sana hidup penuh keseronokan dan kegembiraan...namun kita masih xsedar tentang hakikat erti kebahgiaan yang sebenar-benarnya...

Ramai orang tersalah sangka tentang maksud ketenangan dalam hidup nya..semua orang mengaitkan ketenangan itu...mengaitkan ketenangan itu dengan faktor harta..dengan faktor kekayaan...walaupun itu boleh menjadi penyumbang..tetapi itu bukan segala-galanya...Betapa ramai orang berada didalam rumah yang besar..tidur di atas katil yang empuk..tetapi dia tidak lebih enak atau pun lenanya tidak nyenyak..bahkan ada orang yang tidur di pondok buruk...kadang-kadang dia lebih lena berbanding kita..ada orang yang berada di hadapannya hidangan yang hebat..lauk pauk yang bagus..tetapi lidahnya tidak enak..lebih enak lagi orang yang makan kadang-2 dengan satu mata lauk..tetapi dia lebih sedap dan selesa makan nya..

Kata Hamka, lihatlah bagaimana Allah membahagi-bahagikan nikmat semua orang sangka kalau orang itu ada rumah besar..ada makanan yang sedap..tentulah hidupnya bahagia dan tenang..belum tentu ! Tiada siapa mampu menghalang ketetapan Allah. SWT...jika Alllah hendak membrikan kebahgiaan kepada seseorang..dia tidak ditahan oleh apa-apa tangan sekalipun..jika Allah menghalang kebahgiaan kepada seseorang..dia tidak boleh dihulur oleh apa-apa tangan sekalipun..Jika Allah uruskan urusan kita dan Allah tidak serahkan diri kita kepada kita walaupun sekelip mata..dunia boley berbuat apa-apa..tetapi mereka tidak boleh mencabar kebesaran Allah..

Jika Allah mengatur untuk kita apa yang orang sangka kita tewas, kita akan melihat kemenangan di sisi Allah..apa yang orang rasa rugi, Allah akan memberikan keuntungan yang mana jalan-2 manusia tak sangka tetapi Allah boleh mewujudkan keajaiban dalam hidup..apa yang Allah kurniakn kepada kita adlah lebih jauh dari apa yang kita harapkan..

#bersyukur kadang kala lbih tinggi makam nya daripada bersabar..ramai orang terpaksa bersabar..tapi belum tentu orang yang dapat nikmat itu bersyukur

# JANGAN BERSEDIH..SESUNGGUHNYA ALLAH BERSAMA KITA
 

                                                                                                                  

No comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan nota kaki anda disini..GRACIAS..